A galope

Escuchando a Facundo Cabral caí hace un par de días en las garras de Vysotsky. Así, de golpe. Matan a un trovador y de pronto una se acuerda de otro al que hacía años que no escuchaba.

La mayoría de los bailarines occidentales descubrimos a Vysotsky gracias a Twyla Tharp y al solo que coreografió para Baryshnikov en la película White Nights porque somos así de sectarios, a veces. O nos lo ponen delante de las narices o ni lo vemos. Pero Vysotsky fue un personaje cuya voz nos sigue revolviendo las tripas. He vuelto a sus Horses por puro accidente; qué barbaridad.

¿Cómo puede uno poner sus caballos a galope para luego descubrir que se embaza con el aire en la carrera? Porque llega tarde, dice, no sabe a qué, pero no le da tiempo a vivir y grita para que le dejen, al menos, terminar la canción. Y quiere frenar los caballos, pararlo todo, quenopasenadapordios, que me he lanzado al vacío y ahora me tiemblan las rodillas. Está en el borde del precipicio, dice, y quiere dar agua a sus caballos. Too late, my friend, parece añadir. Haberlo pensado antes. Vysotsky ya iba a galope tendido por la vida y él lo sabía. Imparable. Poderoso. Qué lista, Twyla Tharp.

Quería escribir sobre Facundo Cabral y acabé con Vysotsky. Es que me pega más la queja, hasta embazada, que el lamento agradecido. Confío en que el bardo argentino me lo perdone.

Listening to Facundo Cabral these past days, I fell again into the spell of Vysotsky. Suddenly, by accident. A trobadour is killed and I just remember another singer who had not heard for years.

Most of western dancers discovered Vysotsky thanks to Twyla Tharp and the variation she choreographed for Baryshnikov in the film White Nights; we dancers are so sectarians, sometimes. We need to have it under our nose or we won’t see it. But Vysotsky was quite a character whose voice still turns our stomach. I’m back to his Horses by accident, how weird.

How can anyone take the horses into a full gallop, just to discover that the air is wrapping you in the race and cannot breathe? Because it is too late, says Vysotsky, and doesn’t know why, but there is no time to live and screams to be let at least finishing his song. And he wants to stop the horses, stop everything, godwatchesmyback, I leapt into the void and now my knees are trembling. He is right at the edge, he says, and wants to water his horses. Too late, my friend. You should have thought that before. Vysotsky was about to gallop through life and he knew it. Unstoppable. So powerful. How smart, Twyla Tharp.

I tried to write about Facundo Cabral and ended up with Vysotsky. I’m more into the complaint mood, even with a hand over my mouth, than into gratefully lament. I hope the Argentine troubadour will forgive me.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s