Merce, centenario

100 años son mucho más que un siglo, a la vista de la revolución que su obra supuso en los escenarios.  Hoy celebramos el centenario de Cunningham con una fiesta que al protagonista le habría encantado; un encuentro on-line de sus coreografías con el público, que podrá disfrutar de una retransmisión en directo desde Londres, Nueva York y Los Ángeles.
[Para enlazar con cada teatro, pinchar aquí]

Pienso verlo todo. Tuve la fortuna de debutar en el mundo de las entrevistas, precisamente, con Merce Cunningham; el articulo se publicó en el número de febrero-marzo de 2001 de la revista Por la Danza y me dio un titular magnífico: “El cuerpo humano es el más fuerte y, a la vez, el más frágil de todos los instrumentos”. Hoy me temblarían las piernas si tuviera que hablar con él; entonces me lance sin pensarlo, con mi arrebato de juventud.

El Merce Cunningham Trust, con Trevor Carlson a la cabeza, es un modelo ejemplar de cómo gestionar y celebrar la obra de un creador, y las celebraciones que ha organizado para este centenario sólo podrían mejorarse si el propio Merce pudiera verlo.

[Para leer mi artículo “Cunningham a los 100” en El Cultural, con entrevista a Trevor Carlson y Cesc Gelabert, pincha aquí.]

100 years means much more than a century, in view of the revolution his work brought to the stage. Today we celebrate Cunningham’s centenary with a party that the protagonist would have loved; an on-line meeting of his choreographies with the public, who will be able to enjoy a live broadcast from London, New York and Los Angeles. 

[To link to each theatre, click here]

I intend to see it all. I was fortunate enough to make my debut in the world of interviews, precisely, with Merce Cunningham; the article was published in the February-March 2001 issue of Por la Danza magazine and he gave me a magnificent headline: “The human body is the strongest and, at the same time, the most fragile of all instruments”. Today my legs would tremble if I had to talk to him; then I hurled myself without thinking, with my outburst of youth.

The Merce Cunningham Trust, led by Trevor Carlson, is an exemplary model of how to manage and celebrate the work of a creator, and the celebrations he has organised for this centenary could only be improved if Merce himself could see it.

[To read my article “Cunningham at 100” in El Cultural, with an interview with Trevor Carlson and Cesc Gelabert, click here. Only in Spanish.]

Image: Merce Cunningham in Changeling (1957) © Richard Rutledge. Merce Cunningham Trust.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s