El sueño de la razón

Ya lo decía Goya: produce monstruos, el sueño de la razón. Pero monstruos feosfeosfeos, criaturas infames que atormentan los sentidos y nos aturden hasta dejarnos inertes; cuando la razón se nos escurre somos incapaces de ver lo que tenemos ante los ojos, que mira tú, resulta que se parece muy poco a lo que creíamos percibir.

Uno es lo que conserva y lo que imagina, todo lo que esconde por dentro. Cuando deje de pensar libremente ya no seré yo; yo soy mis caprichos, mis recuerdos, mis ilusiones, mis errores y mis aciertos; todo revuelto. Si pierdo el equilibrio sobre el alambre, aparecerán los monstruos. Y servidora hará cualquier cosa antes que perder la razón. Me resistiré mientras pueda. Dicho queda.

El Negro-Goya de José Antonio busca y rebusca en lo oscuro de la mente humana con la excusa de que el pintor estaba así-así al final de sus días, pero el ballet desborda razón y conocimiento. Demasiado, quizás, si estamos medio dormidos. En su estremecedor aquelarre final están Isadora, Béjart, Sokolow, Gades, el teatro Kabuki, Petipa, Füller, las danzas rituales y hasta el propio José Antonio, que empieza a destilar su vida gota a gota a medida que pasan los años. Ah, y Bronislava; hay mucho, cada vez veo más Bronislava en la obra de José Antonio. Bronislava viene en la N de Nijinska.

Mantengámonos despiertos, que nos llenamos de monstruos. Puaj.

Goya said that “The Sleep of Reason produces Monsters”. Really ugly monsters, infamous creatures bullying our senses, ready to make us faint after atturding. When reasoning goes away we aren’t able to see what we have before our eyes, which is quite different from what we watch.

We are what we keep and what we imagine; everything hidden inside. I won’t be me if I stop reasoning by myself; I’m my own whims, my memories, my dreams, my mistakes and mi successes, all mixed up. If I lose my balance on the wire, all the monsters will come out. And I’d do anything not to lose my mind. I’ll resist while I can. It’s been said.

José Antonio’s Negro-Goya searches into the darkness of human mind with the excuse that the painter was so-so at the end of his life, but the ballet is full of reasoning and knowledge. Too much, perhaps, if you’re half asleep. In the final witches’ sabbath we find Isadora, Béjart, Sokolow, Gades, Kabuki, Petipa, Füller, ritual dances and even José Antonio himself, who is beginning to distill his life a drop at the time, year after year. Oh, and Bronislava; I can see very much Bronislava in José Antonio’s work. Bronislava is at the N, as in Nijinska. 

Let’s keep our minds awake or we’ll be surronded by monsters. Yuck.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s