Sobreactuados

Ahora que ya he logrado salir de NY… resulta que lo echo de menos. La culpa la tiene la página del New York City Ballet en facebook, que me ha recordado que justo hoy -es decir, dentro un rato gracias a la diferencia de hora- bailarán por última vez en la temporada de invierno el ballet The Concert, de Jerome Robbins. Mecachis. Y eso sí que no llega hasta mi sofá.

The Concert es pura parodia de la vida; por eso estremece. Porque al principio te ríes y luego te das pena. Es como la escena en la que la protagonista -“the mad ballerina”- se prueba diferentes sombreros frente a un espejo -que es el público- y cuando por fin se decide por uno de ellos, se cruza con otra bailarina que lleva uno igual. Y para ella es un drama, claro.

Dice Sterling Hyltin, que interpreta ese papel, que lo más importante en esta obra es no sobreactuarla; porque ya está llena de cosas, tiene mil detalles. Me temo que los bailarines sobreactuamos en el escenario con mucha frecuencia. Quizás en la vida, también. Y creo que para Jerome Robbins, nada era para tanto. Tomo nota.

Now that I finally left NY… I just miss the city. The problem is that the New York City Ballet posted on facebook that today -I mean in a couple of hours due to time difference- they will be performing Jerome Robbins’ The Concert for the last time this winter season. Booo… And that performance will not reach my couch.

The Concert is pure parody of true life, and that’s why it’s so hair-raising. Because at the beginning you laugh but then you feel sorry for yourself. I love when the protagonist -the mad ballerina- is looking for the perfect hat looking herself in the mirror -which is the audience- and when she finally gets “the one”, then she sees another ballerina in that same hat! And that’s a big drama for her, of course.

Principal Dancer Sterling Hyltin says that the most important thing in this ballet is not to overdo it, because it’s full of things, with a thousand details. I’m afraid that we dancers  overact too often on stage. And perhaps in our real life, also. I believe that for Jerome Robbins, nothing was that bad. I get it.

* Photo The Concert © Dimo Dimov, Wiener Staatsballett

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s