Eterno Nijinsky

Este reportaje fue un encargo de ArtexArte [una exquisita publicación que nació y murió en la uruguaya puntaweb] coincidiendo con la extraordinaria exposición en torno a Vaslav Nijinsky que tuvo lugar en el Musée d’Orsay a finales de 2000. Me mandaron desde el museo, por correo tradicional, a mi casa -entonces en Eze sur Mer- una caja llena de fotografías originales que tuve que escanear yo misma y devolver, como una buena chica. Eran otros tiempos, realmente, y no me refiero a mí.

Me había olvidado completamente de él hasta que hace un par de años, brujuleando por la web, empecé a leer un artículo sobre Nijinsky que, de súbito, me resultó tremendamente familiar. ¡Tan familiar como que era el mío! Sin firma, por supuesto, y además le habían añadido unas coletillas acerca de las preferencias sexuales del bailarín que les venían muy bien para los fines de su portal. En fin.

Protesté, se disculparon, y añadieron su autoría. Después volví a encontrar a mi Nijinsky vagabundeando, de nuevo huérfano de madre, en otra web que lo había copiado de sus anteriores raptores.

Volví a protestar, volvieron a disculparse y a rectificar.

Y aquí está de nuevo, en su versión original. No es ninguna maravilla, pero conviene contar que estas cosas, de vez en cuando pasan.

[Para leer el reportaje completo, pinchar aquí]

This article was commissioned by ArtexArte [an exquisite publication by puntaweb, from Uruguay] when Le Musée d’Orsay hold a brilliant exhibition on Vaslav Nijinsky, at the end of 2000. A box full of original photographs was sent by regular mail from the Musée to my home -then in Eze sur Mer, in the south of France- that I had to scan myself and send back, I was such a good girl. Things were different, then, and I’m not talking about myself.

I had completely forgotten this story until a couple of years ago, when I was  surfing the web and I started to read an article about Nijinsky that, suddenly, it seemed extremely familiar to me. So familiar that… it was my wrtting! Unsigned, of course, and it had some taglines about the sexual preferences of the dancer that fit very well for the intention of that website.

I protested, they apologized, and also added its authorship. Then I found my Nijinsky wandering around, not having its mother again, in another website that had copied the article from its former captors.

I protested again, they apologized once more, and rectified.

And here it is again in its original version. It’s not such a wonder, but it’s good to tell that these things happen sometimes.

[To read the whole article, clik here]

* Photo Nijinsky in the second act of Giselle. Detail from a photograph by Roosen. © National Library of France. Library-Museum from the Paris Opera.
* Photo Nijinsky in Le Spectre de la Rose by E.O. Hoppe (Paris, 1911). © Roger Pryor Dodge Collection.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s