Pendientes

No sé qué sentiría Lenin si viera que frente a su momia han instalado un precioso y enorme árbol de navidad, pero supongo que algo similar a lo que habría pasado por mi cabeza si al pisar el Bolshoi remodelado me hubiera encontrado un escenario plano. Menudo chasco después de la que habíamos montado, compañero; Lenin con su cadáver momificado frente al espumillón de colores, y los rusos con sus torsos cambreados para poder bailar en esa tremenda cuesta desaparecida.

Afortunadamente para ellos y para mí -que no estoy muerta todavía ni pretendo que me momifiquen, aunque siempre me haya caído hacia atrás bailando en plano gracias a mis costillas abiertas- el Bolshoi sigue inclinado. Mucho, una barbaridad. Una botella de agua rodaría hasta la boca del escenario y se tiraría al foso sin pensárselo dos veces.

Es el Ballet Bolshoi un producto magnífico del marketing soviético; los camaradas huyeron del Ballet Imperial y una ciudad fundada por los zares para caer en un escuadrón de la danza académica junto al que desfilaban los tanques; un ejército inmenso de bailarines que recorrió el mundo avasallando con sus preciosos arabesques descostillados y sus rodillas para adentro, capaces de soportar toda una vida bailando cuesta abajo. Fue -creo yo- la mejor propaganda soviética en occidente. Un mensaje político que se contaba en pirouettes en dedans, personajes heroicos y bailarinas con flequillo.

Y sin embargo yo, que tiemblo tanto de pánico como de emoción cuando escucho la Internacional, he sentido un enorme alivio al entrar en la sala de ensayos del Teatro Bolshoi, recién remodelado, y he podido comprobar que el suelo sigue extremadamente inclinado, como antaño. Todos tan contentos.

I don’t know what Lenin would have felt if he could see the huge and beautiful Xmas tree in front of his mummy. But I guess something similar to what would have come to my head if the lately refurnished Bolshoi Theatre would have a new flat stage. What happened, camarade, after all the work we did; Lenin with his mummified body in front of those fancy Xmas decorations, and all the Russians dancers with their bended torsos, ready to perform on a tremendous rake which wouldn’t exist anymore.

Fortunately for them and for me -although I’m not dead yet and do not pretend to be ever mummified, but I’ve always fallen backwards dancing on a flat stage because of my open chest- the Bolshoi kept its rake stage. Really, really big. A bottle of water would roll downstage and fall into the pit for sure.

The Bolshoi Ballet is a superb marketing Soviet product; comrades fled away from the Imperial Ballet and a city raised by the Tsars, but they got into an academic ballet squad marching next to the tanks, a huge army of dancers who traveled the world enslaving us with their beautiful broken arabesques and inwards knees, and able to spend their lifetimes dancing on a rake stage. I believe that the Bolshoi Ballet was the best Soviet propaganda in the West. A political message counted in pirouettes in dedans, heroic characters and ballerinas with bangs.

And yet myself, who both panic and tremble with excitement when I hear the International, I felt a huge relief when I came into the rehearsal studio of the Bolshoi Theatre, newly remodeled, and I saw that the floor remains extremely sloped. So happy. 

* Photos Moscow & Bolshoi Theatre © Elna Matamoros, 2011. 
* Photo Bolshoi Theatre Studio #1 © Débora Martínez, 2011. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s