Tutús y barro

EisenstaedtLifeBarreLa vida era más interesante vista a través de una Leica. Por aquel entonces -el Nueva York de 1936- las bailarinas no eran huesudas, los tutús embellecían y en las clases se alineaban, por primera vez, piernas largas asomando de minúsculas falditas, como escapando del resto del cuerpo. Es lo que vemos en las fotografías que Alfred Eisenstaedt hizo en School of American Ballet: las medias de las bailarinas tenían costura e incluso algunas ya se atrevían a ensayar con las piernas o los pies desnudos bajo las puntas; Karinska redescubría los tules a medio coser y las mangas de farol, y la rebeldía de Isadora se filtraba en las clases de ballet, escurriéndose en los port de bras y cambrés despiadados de Balanchine.

Simultáneamente, también en 1936, España espantaba al mundo embarrándose en su propia desgracia y justo ahora, mientras contemplo las magníficas imágenes de Eisenstaedt que recopila la revista Life -que se regocija de su pasado- revivo aterrada la sensación de que por aquí seguimos, cíclicamente, envueltos en el barro.

EisenstaedtLifeSABWindow

Life was more interesting looking through the lens of a Leica. At that timeNew York, 1936 dancers were not all skin and bones, tutus were designed to look good and, for the first time, long legs came up from extremely short skirts, like getting away from the body. That’s what we see in the photographs that Alfred Eisenstaedt shoot at the School of American Ballet: dancers wore seamed tights and even some of them dared to dance with bare legs and feet, even with point shoes; Karinska rediscovered those not-fully sewed tulles and puff sleeves, and Isadora’s rebelliousness seeped into ballet classes, showing up in Balanchine’s port de bras and ruthless cambrés.

Simultaneously, also in 1936, Spain frightened the world with our own misfortune of the Civil War; today, while I was looking at those magnificent Eisenstaedt’s photographs, now compiled by Life magazine -as rejoicing in its brilliant past- I reawake the feeling that we’re still here, cyclically, mud-caked.

*Photographs from The hard, steady work of creating beauty: ballet dancers rehearse, 1936 © Alfred Eisenstaedt for Life Magazine, 1936.

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