Viajes

[Voy a plantarme en el Copenhague de milochocientosypico para asomarme por la rendija de una puerta y comprobar si Bournonville, efectivamente, estaba enamorado de Lucile Grahn. Luego pienso averiguar si mi hijo finalmente termina sus días como científico o como mosquetero. A continuación iré a echar una buena bronca a Julio César por permitir que ardiera la biblioteca de Alejandría. Consolaré a Gershwin cuando le echen de su trabajo acompañando al piano películas mudas en un cine de Manhattan. Me fijaré en si Theme & Variations se sigue bailando al mismo tempo quinientos (o mil) años después de su estreno. Por la noche, escucharé a mi abuelo tocar Asturias a la guitarra. Acudiré, sin pensarlo dos veces, al estreno de La Malquerida de Benavente. Veré a Dolores Serral atarse las zapatillas en un camerino de Londres. Pasearé de nuevo por Madrid de la mano de mi madre. Asistiré una naumaquia en el Teatro Farnese de Parma, o donde la echen. Le diré a Nijinsky que se relaje un poco, que nada, en la vida, es para tanto.]

Hoy he leído, estando en mi camerino y justo antes de empezar la clase, que será posible viajar en el tiempo, al pasado y al futuro. No me lo creo, pero quiero creerlo. Parece que sólo iremos de visita, que lo que hay, hay; pero si pudiera cambiar algo… creo que volvería a este camerino. Quizás no recorrería el mismo camino para llegar hasta aquí, pero sí intentaría llegar a donde estoy. Y luego, ya veremos.

[I’ll go to Copenhagen around eighteenhundredandsomething to look through the gap of the door and see if Bournonville was truly in love with Lucile Grahn. Then I’ll find out if my son finally ends his life as a scientist or as a musketeer. After that, I’ll go to tell Julius Caesar off for letting the library of Alexandria to get burnt down. I’ll comfort Gershwin as getting fired from his work playing for silent movies in Manhattan. I will look carefully at Theme & Variations, just to know if it’s still performed with the same tempi five hundred (or a thousand) years after it was premiered. At night, I’ll  listen my grandfather playing Asturias on the guitar. I will attend, without thinking twice, to the premiere of Benavente’s La Malquerida. I’ll see Dolores Serral putting her hair up at her dressing room in London. I’ll walk again through Madrid from the hand of my mother. I’ll watch a naval battle at the Teatro Farnese, in Parma, or wherever is performed. I’ll tell Nijinsky to relax a bit, nothing big deal.]
Today I read, in my dressing room, right when my class was about to start, that we will be able to travel in time; either past or future. I cannot believe it, but I want to. It seems that we’ll only go to visit, what there is, there is, but if I could change anything … I think I’d come back to this dressing room. Maybe not through the same path to get here, but I’d try to get where I am right now. And then we’ll see.

* Photo María Guerrero performing La Malquerida. Revista Nuevo Mundo. Madrid, 1928.
*Photo Vaslav Nijinsky performing Le spectre de la Rose. Paris, 1911.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s